هر روز از نخ دندان استفاده کنین

چیجوری لبخندی قشنگ داشته باشیم؛ مثل مدل ها و بازیگران بخندین آموزشی

نخ دندان پلاکا رو از بین دندانا و زیر لثها یعنی دقیقا جاهایی که مسواک به اونا دسترسی نداره، پاک می کنه. استفاده ی روزانه از نخ دندان مانع پوسیدگی دندان و نا آرومی لثه می شه. اگه پلاکا رو از بین نبرین، زیر سطح خطوط لثه جمع می شن و اینطوری دچار مریضیای پیرادندانی میشید، استخوان دندان تون از بین میره و در آخر دندان خود رو از دست میدید.

واسه استفاده درست از نخ دندان باید اونو محکم به دور انگشت تون بپیچید و در فضای بین دندانا وارد کنین. دو سه بار به آرامی اونو در زیر خطوط لثه بالا و پایین کنین. اگه دچار خونریزی شدید باید بدونین که این خونریزی شاید به دلیل نا آرومی لثه یا یک نوع مریضی لثه س. اگه خونریزی به دلیل نا آرومی کم یا معتدلِ لثه باشه، درزمان ۲ هفته بند خواهد اومد.

اگه واقعا نمی تونین از نخ دندان استفاده کنین، آب پاش دهانی رو امتحان کنین. این دستگاه آب یا محلول دهن شی رو روی دندانا اسپری می کنه و پلاک و غذاهای باقی مونده بین دندانا و زیر خط لثه رو تمیز می کنه.

دوبار در سال دندانا یتان رو جرم گیری کنین

با جرم گیری دندانا یتان هر شش ماه یک بار، هم سلامت دهن و دندان و هم زیبایی لبخندتون رو تضمین کردین. وقتی جرم گیری دندانا نامرتب باشه، دچار مریضیای پیرادندانی میشید. این مریضیا لثها رو عقب می بره و اونا رو ملتهب و دچار خونریزی می کنه. باید توجه کنین که مریضیای پیرادندانی با خطرات دیگری مثل حمله قلبی، سکته ی مغزی، دیابت، اضافه وزن، زایمون زودرس و معطلی ی تنفسی در خواب در ارتباطه.

از آنجایی که خیلی از مریضیا خود رو در دهن نشون میدن، دندان دکتر جدا از اینکه از بین بردن جرما، سلامت عمومی بدن شما رو هم بررسی می کنه و در صورت وجود مشکل شما رو به دکتر متخصص برگشت می ده.

سیگار و قلیان رو ترک کنین

سیگار و قلیان دندان هاتون رو زرد می کنن. زردی و جرم به دلیل دود بعضی وقتا سطحی و ظاهریه و میشه با جرم گیری اونو از بین برد، اما باید حواس تون باشه که بعضی وقتا این زردی و جرم به مینا ی دندان نفوذ و اونجا جا خوش می کنه.

سیگار و قلیان به لثهای سالم شما آسیب میزنن، اونا رو به عقب می برن و در دور دندانا چاله های بزرگ ایجاد می کنن؛ اینطوری دندانا بلندتر به نظر می رسن و فضاهای سیاهی بین اونا دیده می شه. مصرف دخانیات درمان مریضیای لثه رو هم سخت تر می کنه.

مصرف چای و قهوه رو کم کنین

همه میدونیم که نوشیدنیایی مثل چای و قهوه دندانا رو زرد می کنن. این نوشیدنیا هم لایه زردی رو روی دندان هاتون ایجاد می کنن که با جرم گیری از بین می رن؛ اما همونجوریکه در مورد دخانیات گفتیم، این زردی ممکنه وارد مینای دندان هاتون بشه.

چای یا قهوه ی خوش عطر و طعم تون رو با نی بخورین تا دندان هاتون جرم نگیرند و خطر از دست دادن این عضو لازم رو کم کنین. بهتره پس از نوشیدن چای و قهوه آب در دهن تون بچرخونین؛ با این کار مایع تیره رنگ به مدت طولانی روی دندان تون نمی شینه.

اجناس سفیدکننده رو با دقت انتخاب کنین

بسته به نیازتون در بازار اجناس سفیدکننده ی متنوعی رو پیدا می کنین مثل مدادهای ژلی، دهن شویه، خمیردندان، اجناس سفیدکننده ی لیزری و چیزای دیگه ای به جز اینا. گرچه انتخاب محصول مناسب از بین این همه گزینه سخته اما هر کدوم امتیازات خاص خود رو داره که می تونه به حل مشکل شما کمک کنه. خمیردندانا و دهن شویهای سفیدکننده واسه چای و قهوه خورهای قهار مناسب هستن. مدادهای ژلی هم واسه پاک کردن نواحی کوچیک، مثلا وقتی دندانی به عقب رفته و جرم زیادتری در اونجا جمع می شه، مناسب هستن. با استفاده از سفیدکنندهای لیزری، بهترین نتایج رو به دست میارید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری مثبت فکر کنیم؛ ۱۰۰ تمرینی که حالتون رو خوب می کنه

یک مسواک باکیفیت بخرین

مسواکای برقی باکیفیت در مقایسه با مسواکای دستی معمولی، پلاکای بیشتری رو از بین می برن و در سلامت لثها مؤثرتر هستن. الان خیلی از مسواکای برقی دارای گزینه هایی واسه سفید کردن و دندانای حساس هستن. بدنه ی این مسواکا تا دو سال موندگاری داره، در حالی که سر اونا رو میشه به طور منظم عوض کردن کرد.

اگه توانایی مالی واسه خرید یک مسواک برقی ندارین، حتما یک مسواک دستی با فرچه ی نرم تهیه کنین. گرچه مسواکای سفت و معمولی فت و فراوون در بازار وجود دارن، اما کارشناسان دهن و دندان اصلا اونا رو پیشنهاد نمی کنن. مسواک کردن محکم و استفاده از مسواکای سفت لثها رو به عقب می راند و مینای دندان رو از بین می بره.

آب بسیار بخورین

آب سالم ترین نو شیدنی واسه داشتن لبخند قشنگ و سلامت بد ن تونه. نوشیدن آب دندانا رو تمیز می کنه و مانع پوسیدگی اونا می شه. آب شیر بهترین گزینه، چون که فلوراید موجود در اون در محدوده میزان پیشنهاد شده. آبای بسته بندی بیشتر از منابعی تهیه می شن که یا به مقدار فلوراید موجود در اون نظارت نمی شه یا بدون فلورایده. میزان مناسب فلوراید سلامت دندانا رو پیشرفت می ده و مانع پوسیدگی اونا می شه.

نوشیدن همیشگی نوشیدنیای اسیدی یا شیرین باعث سرعت دادن پوسیدگی و از بین رفتن دندان می شه. از اونجا که نوشیدنیای ورزشی مضرات زیادی واسه دندانا داره، ورزشکاران جزو افرادی هستن که دندان هاشون بیشتر در خطر آسیب قرار داره.

سلامت کلی بدن تون رو بهتر کنین

مریضیایی مثل فشارخون بالا، دیابت، اضافه وزن و دندان قروچه بر سلامت دندان و ظاهر لبخندتون اثر منفی دارن. یادتون باشه وقتی بدن دچار یک مریضی باشه، درمان مریضیای دیگر سخت تر هستش.

به جای اینکه روی علائم مریضی تون سرپوش بذارین، خوبه که سلامت خود رو با اجرا روشای پیشگیری کننده بهتر کنین. تغذیه ی مناسب و ورزش کافی در سلامت دندان و لثها بسیار مؤثره.

مریضی دهن و دندان رو به موقع درمان کنین

مریضیای دهن و دندان هیچوقت خودبه خود خوب نمی شن. اگه پوسیدگی دندان رو درمان نکنین، می بینین که یک چاله کوچیک به پوسیدگی عمیق دندان تبدیل میشه و اون وقته که دندانی که فقط به پُر کردن سطحی احتیاج داشت، به پُر کردن کانال ریشه و تاج دندان نیازمنده.

درمان زودهنگام پوسیدگی دندان یعنی نواحی کوچیک تری از دندان رو باید درمان کرد. با این کار ساختار و ثبات دندان حفظ می شه و هزینه های درمان هم کمتر هستش. اگه پوسیدگی دندان رو آزاد کنین، به بقیه دندانا انتقال می کنه و ممکنه عفونت به سراسر بدن تون هم انتقال یابد.

روزی دوبار مسواک بزنین

چیجوری لبخندی قشنگ داشته باشیم؛ مثل مدل ها و بازیگران بخندین آموزشی

واسه داشتن دندانای سفید و سالم دندان پزشکان پیشنهاد می کنن روزی ۲ مرتبه مسواک بزنین. از آنجایی که پلاک می تونه به تارتار تبدیل شه، با مسواک کردن منظم سفیدی و سلامت دندانای خود رو حفظ می کنین.

نحوه ی مسواک کردن دندانا هم مهمه. فرچه رو در زاویه ۴۵ درجه لثه نگه دارین و به اندازه ای فشار وارد کنین که بافت لثه کمرنگ شه. حالا آروم آروم مسواک رو روی دندانا بکشین و هر بار تنها بر یک یا دو دندان تمرکز کنین. با این کار سلامت لثها حفظ میشه و پلاک بیشتری از بین خواهد رفت.

شک نداشته باشین یه مدت طول می کشه تا متوجه تغییر در دهن و دندان هاتون شید. با این حال به وجود آوردن این تغییرات ارزش صرف وقت و هزینه رو داره؛ چون هم لبخند قشنگ و هم سلامت عمومی بدن شما رو تضمین می کنن.

منبع : healthline.com

دسته‌ها: آموزشی