شاید سؤال ریشه ایِ خیلی از فروشندگان و نیروهای فروش شرکتا این باشه که چیجوری مشتری رو قانع کنیم از ما خرید کنه؟ در دنیای رقابتی امروزی، جدا از اینکه آشنایی با روشای مشتری یابی (پیدا کردن مشتری)، باید واسه متقاعدسازی شکلای جور واجور مشتریان هم برنامه داشته باشیم تا نظر اونا رو جلب کنیم و در رقابت با بقیه پیروز شیم. استفاده از مهارت قانع کردن بقیه، به ما کمک می کنه بتونیم مشتری پنهون رو به مشتری حالا تبدیل کنیم. در این مقاله با آموختن ۱۵ راه حل بسیار ساده، یاد می گیریم چیجوری مشتری رو قانع کنیم و میزان فروش مون رو بیشتر کنیم. با «چه جوری» همراه باشین.

 

بهترین راه واسه اینکه مشتریان رو قانع کنیم کالای ما رو بخرن، اینه که اونا رو قانع کنیم به کالای ما «احتیاج» دارن. این مراحل رو به دو صورت می تونیم بکنیم:

  1. اونا رو با خصوصیات و کاربردهای کالا آشنا کنیم؛
  2. کالا رو تبلیغ کنیم.

۱. به هنر متقاعدسازی در فروش مسلط شید

متقاعدسازی مشتری به معنی قانع کردن مشتری به خرید از راه تأکید روی منافعیه که کالا واسه اون به ارمغان میاره. می تونین به مشتری نشون بدین که به چه دلیل کالای شما اثرگذارتر و بهتر از کالای رقباست. به عنوان یک تکنیک، می تونین تقدیر و تشکرهای مشتریانی رو که از کالای شما راضی بودن، به مشتری جدید نشون بدین.

۲. اجناس تون رو در خطر دید قرار بدین

از قدیم گفتن: «شنیدن کِی بوَد مثل دیدن؟» این ضرب المثل در مبحث فروش هم صدق می کنه. یک راه هوشمندانه واسه متقاعدسازی مشتریان اینه که کالای خود رو در خطر دیدشون قرار بدین. می تونین مکانی عمومی یا مکانی پُرتردد مثل مراکز خرید یا ایستگاهای مترو رو واسه نمایش کالای خود انتخاب کنین. زمانی که به طور عمومی کالای خود رو به نمایش می ذارین، مشتریان می تونن خوب امتیازات، ویژگیا و کاربردهای کالا رو ببینن و سؤالات احتمالی و شک وشبهات مربوط به کالا رو با شما به اشتراک بذارن.

۳. متناسب با مشتریان به اونا پیشنهادهای خلاقانه ارائه بدین

چیجوری مشتری رو قانع کنیم؟ ۱۵ قدم واسه متقاعدسازی مشتری آموزشی

از روشای تشویق مشتری بهره بگیرین. مثلا بیشترِ افراد زمانی که بدونن می تونن کالایی رو به قمیت کمتر بخرن، بیشتر به خرید تشویق می شن. بعضی وقتا به بعضی وقتا به این فکر کنین که چه جوری با پروموشنا و شکلای جور واجور تخفیفات در فروش، می تونین مشتریان رو جذب کنین.

۴. امکان استفاده ی آزمایشی از کالا رو آماده کنین

اجازه استفاده ی آزمایشی یکی از روشای هدفمند فروش موفقه و به ویژه روی مشتریانی که واسه خرید شک دارن، عالی جواب می ده. اگه به مشتری اجازه بدین به طور رایگان از کالا استفاده کنه، می تونه بهتر بفهمد که استفاده از کالا چه حسی داره و اون کالا چیجوری کار می کنه. از طرفی وقتی دوره استفاده ی آزمایشی از کالا تموم شد، احتمال اینکه مشتری نسبت به خرید نسخه کامل احساس تعهد کنه، بیشتر می شه.

۵. ویژگیای کالا رو کامل و شفاف بگید

خیلی مهمه که ویژگیا و نحوه ی استفاده از کالا رو به طور کامل و شفاف توضیح بدین. بخش کلی ای از جامعه در امر خرید با احتیاط هستن. اونا قبل از خرید، وقت می ذارن و توضیحات محصول رو به دقت می خوندن. هیچ وقت اطلاعات محصول خود رو مخفی نکنین. به مشتریان کمک کنین خریدی آگاهانه بکننن و در این راستی داشته باشین.

۶. جوایزی در نظر بگیرین

چیجوری مشتری رو قانع کنیم؟ ۱۵ قدم واسه متقاعدسازی مشتری آموزشی

همه عاشق پاداش هستن، شک دارم کسی بگه من پاداش یا جایزه دوست ندارم! پس واسه مشتریان جوایزی طراحی کنین و مطمئن شید اونا از این جوایز باخبر هستن. مثلا در خود عنوان کنین جوایزی در راه که مدت اهدایشان محدوده. با این کار احتمال اینکه مشتری سریع تر تصمیم به خرید بگیره، بالا میره.

۷. اطلاعات مربوط به شرایط و قوانین رو کامل درج کنین

اگه در بخش شرایط و قوانین، اطلاعات کاملی ارائه ندین، ممکنه مشتری فکر کنه کاسه ای زیر نیم کاسهه و از خرید بیخیال شه. بعضی شرکتا یا فروشندگان زرنگی می کنن و جزئیات کالا یا قیمت اونو واسه عموم روشن بیان نمی کنن (این روش رو در اینستاگرام زیاد می بینیم و گفته می شه واسه اطلاعات بیشتر با فلان شماره تماس بگیرین). اینجور رفتارهایی شک نداشته باشین مشتری رو دچار بدبینی می کنه. اگه حساب کسی پاک باشه، از ارائه اطلاعات کامل واسه همه مردم باکی نداره. پس مشتریان خود رو با این راه حل غلط بدگمان نکنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری قضاوت کردن در مورد بقیه رو متوقف کنیم

۸. مشتریان رو مطمئن کنین که حریم خصوصی شون محفوظ می مونه

در دنیای کار و کاسبی امروزی، حفظ حریم شخصی واسه مشتریان اهمیت ویژه ای داره. بعضی از شرکتا اطلاعات مشتریان رو به همدیگه میفروشن. درصورتی که بیشتر مشتریان دوست دارن بدون اینکه هویت شون دست به دست بچرخد، دادوستد کنن. شما در برابر حریم خصوصی مشتریان خود مسئول هستین. موقع فروش یا در مراحل تصمیم گیری، به مشتریان تون اطمینان بدین که اطلاعات شون محفوظ خواهد موند. فرقی نمی کنه چه کالایی می فروشید، این مورد اهمیت خیلی بالایی داره.

۹. برند قابل اعتمادی شید

با جلب اعتماد مشتریان به برند، راحت تر می تونین کالای خود رو بفروشین. برندی مثل «نستله» مشکلی در این مورد نداره. اینجور برندهایی رو الگوی خود قرار بدین و معروفیت خوبی واسه خود دست و پا کنین تا در متقاعدسازی مشتریان سختی کمتری بکشین.

۱۰. همیشه در دسترس باشین

چیجوری مشتری رو قانع کنیم؟ ۱۵ قدم واسه متقاعدسازی مشتری آموزشی

موضوع دیگری که خیلی مهمه اینه که باید همیشه در دسترس مشتری و پاسخگوی تماسای اون باشین. وقتی مشتریان چیزی سفارش میدن، مطمئن شید که اون سفارش به بهترین راه به دست اونا خواهد رسید. اگه به شکل تلفنی سفارش میدن یا سؤالی دارن، باید مطمئن شید که سفارش به طور دقیق ثبت می شه و سؤال شون به طور کامل جواب داده می شه. اگه هم کسی شکایت یا انتقادی داره، باید فردی با گوشی شنوا در خدمت اون باشه و در اسرع وقت واسه رفع مشکل اقدام کنه. این نکات موجب جلب اعتماد مشتری می شن.

۱۱. جنسای مکمل رو به مشتریان معرفی کنین

اگه کالای مکملی دارین که می تونه همراه با کالای خریداری شده استفاده شه، حتما مشتری رو تشویق کنین اونو هم بخرد تا فروش بیشتری داشته باشین. مثلا اگه مغازه ی اجناس پروتئینی دارین، می تونین نونای داغ و تازه خود رو به مشتری ای که کالباس خریده پیشنهاد بدین.

۱۲. خدمات پس ازفروش رو به سرویس خود اضافه کنین

بعد از اینکه معامله انجام شد، مشتری رو آزاد نکنین. باید خدمات پس از فروش رو هم در نظر بگیرین. مثلا ارسال رایگان، تماس دوره ای واسه امتحان میزان رضایت مشتری و مشکلات احتمالی، وارانتی محصول و پشتیبانی فنی رو در برنامه خود قرار بدین. (وارانتی ضمانتی مثل گارانتیه فرقش اینه که امکان پس دادن محصول و دریافت وجه وجود نداره.)

۱۳. محصول خود رو تبلیغ کنین

مهم ترین وسیله متقاعدسازی همینه. باید کالای خود رو به هر راه ممکن از روزنامه و رادیو گرفته تا سایت و شبکه های اجتماعی، تبلیغ و گسترش کنین.

۱۴. بخش سؤالات عادی رو اضافه کنین

چیجوری مشتری رو قانع کنیم؟ ۱۵ قدم واسه متقاعدسازی مشتری آموزشی

بخش سؤالات عادی یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین بخش هاست. در دنیای دیجیتال امروز، مشتریان حوصله ندارن واسه یافتن سؤالات شون زیاد جست وجو کنن. واسه این کار بخشی رو در سایت در نظر بگیرین که خیلی راحت در خطر دید و قابل دسترسی باشه و کاربران با کلیک روی اون بتونن جواب تموم سؤالات احتمالی خود رو پیدا کنن. ممکنه فکر کنین این قسمت اثر خاصی روی جذب مشتری نداره. اما اگه مشتریان بدونن دقیقا در شرکت شما چه خبره، احتمال اینکه از شما خرید کنن بالا میره. افزایش فروش اجناس وقتی ممکن می شه که بتونین شبههای مشتریان رو کاهش بدین.

۱۵. نسبت به بازخوردهای منفی درباره شرکت واکنش نشون بدین

واسه حفظ مشتریان خود و بالا بردن توانایی اعتماد برندتون، حتما باید به انتقادات و بازخوردهای منفی واکنش نشون بدین. در خیلی از سایتا ممکنه درباره کالای شما اظهارنظر شه؛ چه از طرف افراد خُبره و چه از طرف افراد معمولی. به اونا جواب مؤثری بدین و به دنبال حل مشکل احتمالی باشین. این به بقیه مشتریان نشون می ده که شما واقعا به مشتریان تون اهمیت میدید و تجربه مشتری واسه تون ارزشمنده.

تموم راهکارهای ارائه شده جدا از اینکه اینکه روی فروش اثر می ذارن، جزو اخلاقیات هم هستن. اجرای تموم این گزینه ها ساده س! پس از اونا غفلت نکنین.




دسته‌ها: آموزشی